27/9

Klockan slog 14:30 och väskorna stod färdigpackade i hallen. Avresedagen var äntligen här. Nu var det dags att åka till Berlin och genomföra min längsta ”löprunda” någonsin. Den här resan hade jag planerat in och väntat riktigt länge på. Allt började ju som sagt som en idé när jag funderade på vad jag skulle ha för mål med min löpträning. Tanken var ju även att ”Anja” skulle ha delat detta äventyr med mig. Men pga tillökning i deras familj så var det ju självklart svårt för honom att följa med. Så jag fick helt enkelt ta mig an detta äventyr på egen hand.

Sa hej då och fick de obligatoriska lyckosparkarna av familjen och gav mig ut till bilen. Försökte gå igenom i huvudet lite snabbt allt som jag har packat ner. Bara för att försäkra mig om att jag inte glömt något. Bilfärden upp till Arlanda gick väldigt snabbt och smärtfritt. Inga köer eller stora vägarbeten som tar tid att ta sig igenom. Parkerade bilen på Benstocken och tog bussen mot terminal 2 på Arlanda. Nu började det kittla lite i magen. Nu var jag VERKLIGEN på väg. In med bagaget och promenad genom säkerhetskontrollen. I och med att jag var vid gaten i ganska god tid så fick det bli en påse Polly och lite Kanal 5 Play på ”paddan”.

Till slut så blev det dags att boarda planet och luta sig tillbaka i flygstolen en stund. Att flyga till Berlin tar ju inte mer än 90 minuter ungefär, så det känns som att så fort vi kommit upp på marschhöjd så är det dags att gå ner för landning. Vi landar på utsatt tid och jag beger mig för att hämta min väska. Även det går hyffsat fort och jag styr mina steg mot taxikön. I och med att det landade en hel hög med plan ungefär samtidigt så var ju kön till taxi skapligt låång. Men med lite tysk ordnung så satt jag till slut i en taxi med Rosenheimer Strasse 27 som slutdestination. Där låg nämligen den lägenhet som skulle bli mitt ”hem” de närmsta dagarna. Väl på plats så tog hyresvärden emot mig och visade mig runt. Ett rum och kök i Schöneberg, 200 meter från U-bahn och 3 mataffärer ”runt hörnet”. Perfekt!!
Klockan var nu strax efter 23 och det var hög tid att kasta sig i säng för att ladda inför lördagens mässbesök och nummerlappsupphämtning.

28/9
Jag hade ställt alarmet på 08:00 men jag tror att min uppspelthet gjorde att jag vaknade 07:00 istället. Nu var jag ju plats!! Berlin. Som jag längtat!! Kutade ner till affären och handlade på mig lite frukost som smakade riktigt bra. Under tiden som frukosten slukades så passade jag på att dubbelkolla tunnelbanelinjer för dagen. Berlins tunnelbana tillsammans med S-bahn är så grymt bra. Inga problem där inte. Sista check, alla dokument med. Knallade ner till Eisenacher Str. och hoppade på tåget mot den gamla Tempelhof-flygplatsen. Jag kom dit strax innan öppning och det hade samlats en del folk vid entrén.

Behövde inte vänta speciellt länge förrens de öppnade dörren in till mässan och lämmeltåget rullade fram genom mässalokalerna. Målet? Nummerlappsutdelningen. I och med att jag var där redan vid öppning så behövde jag knappt köa för att få ut min nummerlapp, väska och band runt handleden. Riktigt skönt att slippa spilla massa tid på att köa. Nu hade jag ju hur ”mycket” tid som helst att gå och gå runt i de olika montrarna och klämma och känna på ny utrustning. Som jag hade planerat innan så blev det även en del inköp. 2st nya löpartröjor. Givetvis Adidas med maraton-loggan på! 🙂 Nummerlappsbälte, lite gel och en maskot åt sonen. Passade på att sleva i mig lite pasta till lunch i det sköna solskenet. Satt bara där och njöt av allt 🙂 Tiden tickade på och jag kände att jag hade gjort klart det jag vill se av mässan. Planen från början var ju att efter mässan sticka till startområdet. Men ”väskan” som man fick och grejerna som jag hade inhandlat gjorde att jag ändrade mig lite och stack hem för att lämna av överflödig last.

Bilden nedan visar ”allt” som jag fick med mig från mässan. Är så sjukt nöjd med inköpet av tröjorna. Gillar verkligen kombinationen av den blåa och gröna nyanserna som dom har använt sig av.

Nästa mål, Brandenburger Tor och startområdet. Tog U7 mot Rudow, bytte vid Yorck Strasse och sedan S2 mot Friedrich Strasse. Såg redan då en hel del vita ”ryggsäckar”, så det var bara att hänga på bort mot startområdet. Där var det full aktivitet i och med att starten för inline versionen av maran bara var minuter bort. Passade på att promenera runt området och bara ta in alla intryck och samtidigt försöka föreställa sig hur det skulle bli när det var MIN tur att starta!! Började känna lite trötthet i fötterna så det tog jag som en signal att bege sig ”hemåt” igen. S-Bahn och U-Bahn hela vägen hem.

Väl tillbaka i lägenheten blev det en kort paus på sängen innan jag promenerade bort mot resturangen där jag hade bestämt mig för att äta middag. Hade läst många bra recensioner om den, och som den burgarfantast jag är så var jag ju bara tvungen att testa. Kan ju säga att jag INTE blev besviken. Kan ha varit den bästa burgaren någonsin. Helt klart värt ett återbesök nästa gång man är i Berlin!! Efter middagen vandrade jag hem och kastade jag mig på sängen, samtalade med familjen där hemma (tack för Facetime) och sen blev det avkoppling för fulla muggar. Allt för att samla energi inför det stundande utmaningen. Nu var det bara timmar kvar till start!!!